torsdag 1 september 2011

Entry 83: Förkyld & Torsade de pointes

Kamrater,
Det var igår som det började bryta ut, jag hade en sorts hallsbränna som nu har brännt sönder min hals, samarin hjälpte inte och jag hade inga Losec kvar.
Jag tror att jag fick en släng av feber igårnatt också för jag frös något enormt, låg och huttrade under täcket.
Vilket jag ärligt talat inte har något emot, visst det är inte KUL att vara sjuk men att åka på en förkylning och bara ligga hemma och kurera sig har sin charm. Bara det inte bryter ut i lunginflammation eller dylikt.

Men jag måste masa mig iväg till kliniken, det är bara ett måste. Det gick bra idag. imorse jag var inte lika risig då men nu har halsen börjat säga emot också, öm, slemmig och jävlig.

Imorgon får jag tack och lov hem mina helgdoser så jag behöver inte röra mig någonstans under hela helgen.

Men nog om det nu!
Nästa vecka ska jag träffa min beroendeläkare för en kontroll och eventuellt en liten höjning, vi får se inget är bestämt förutom att jag ska träffa honom för kontrollen.
Metadon är ändå en full agonist och fungerar snarlikt med opioider som morfin, heroin osv. Därför den har så bra funktion för oss opioidberoende.

Metadon kan också i högre doser orsaka något som heter just "Torsade de pointes" men det är ytterst ovanligt som jag har förstått det. Vad det faktiskt är för något är jag inte heller 100% informerad om men det har med hjärtat att göra och takykardi - och det är ett livshotande tillstånd.
Vad jag vet är det betydligt vanligare hos metadonpatienter som samtidigt missbrukar stimulanter som Amfetamin och Kokain. Men citera mig inte på det för jag är inte alls säker.


Och iom att jag är hjärtopererad samt har en pacemaker vill man vara försiktig när vi nu ligger på doser om 100+ milligram.
Jag kanske går lite djupare om Torsade de pointes nångång framöver, vi får se.


Så är det. Inget nytt från frivården heller.
Tills vidare ha en bra dag,
//MM



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar