lördag 30 juli 2011

Entry 64: Ett återkommande faktum

God morgon

Det har gått ett par 2 dagar sedan jag updaterade, anledningen till det är så att jag har kännt mig av ballans helt enkelt. Ibland finns inte motivationen där dock brukar jag ändå skriva updateringar.
Överlag är jag i en lite halvjobbig period då jag håller på att hitta min rätta dos på Metadonet och har så varit i 3 månader nu. Innan det på Suboxonen var jag ännu mer omotiverad till livet rent generellt.

Suboxone är inte kul i höga doser. Man (jag) riktigt känner hur medicinerad man blir - och inte på ett bra "wow vad skönt det är" sätt utan på ett nästan gift-aktigt sätt.
Huvudvärk, kroppen surrar på ett konstigt sätt, magen blir knas, man blir ängslig och rastlös.

Men det är som sagt i höga doser, jag stod på 32mg, det är 4st 8mg tabletter som jag tog under tungan (sublingualt) varje dag.
Eller när jag hade "ta hem dos" så tog jag 16mg på morgonen och 16mg på kvällen för det fungerar mycket bättre än allt på en gång.
Men ändå så räcker inte effekten mer än 2-3h på sin höjd och inte ens då är man särskilt lugn eller fri från narkotikabegär.

Och det är ju hela anledningen till varför jag bytte till Metadon, Suboxone fungerar helt enkelt inte för mig. Man kan inte ta nog av det för då mår man bara skit och man kan inte ta smådoser för det räcker inte en halvtimma.

Subutex är snäppet bättre, blir inte lika orolig i kroppen och slipper huvudvärken men alla program börjar byta över till Suboxone mer och mer.
Snart kommer antagligen dom här Suboxone "filmerna", nej inte film som i FILM utan små genomskinliga lappar som man lägger under tungan så dom löses upp.
Vad jag har hört från USA där läkarna har börjat ge opioidberoende patienter dessa "suboxone lappar" är att dom ska fungera rätt bra.

Bättre än Suboxonetabletterna, vilket får anses som ett positivt. Ska bli intressant hur det tas mot här i Norden, för vi har så bra relation till Suboxone och Subutex (och Buprenotex till viss grad) hehe..
Vi i norden är nog bäst på att missbruka våran medicin till det yttre.

Om ni inte vet vad jag pratar om så kan jag förklara det väldigt enkelt,
I Sverige och Finland för den delen så finns det oerhört många individer som slår i sig Subutex/Suboxone/Buprenotex intravenöst. Löser upp tabletterna och injicerar.
Det är oerhört många ungdomar, Sub för dom är ofta deras första opioid och dom börjar missbruka Subben och sedan åker dom på opioidabstinens utan att ha upplevt det tidigare och.. hehe, fyfan vad dåligt dom mår. Ja vafan jag borde ju veta då jag gått igenom heroinabstinens 100tals gånger.

Men just att börja missbruka Subben, speciellt intravenöst är något vi i Norden var(är) väldigt bra på.
Så jag undrar hur dessa lappar kommer upplevas, det blir svårare för folk att snorta sin Subb iaf även om det finns relativt lätta vägar så man fortfarande kan få upp Subben i näsan och venen också för den delen!

Så är det med det.
Den gångna veckan har varit relativt händelselös, det ända som har hänt är att brorsan fyllde år så vi gratulerade honom. Ätit tårta och annan god mat.
Javisst jag tog ett nytt koncentrationsprov på kliniken i torsdags, där dom sticker i armen och drar upp ett rör blod som dom skickar iväg för att mäta metadonkoncentrationen i blodet då jag har frågat om en till höjning till 110mg Metadon.

Hoppas proverna blir klara nästa vecka, det är antingen det eller näst, nästa vecka.
Ha en bra helg, peace.
//MM

5 kommentarer:

  1. Hej MM!
    Har just funnit din blogg och läst genom vartenda inlägg. Spännande läsning och jag kommer fortsätta följa den. Heroinister intresserar mig. Eller snarare vad som försiggår i deras huvud. Vad som får en människa att ta steget att faktiskt prova heroin.

    I alla fall, lycka till med din behandling! Du är väl rätt ung? (Runt 30 om jag missminner mig från ett av dina inlägg?) Du har hela livet framför dig. Lycka till. Peace!

    SvaraRadera
  2. Förresten! Gud, har egentligen en hel drös med grejer jag vill tillägga men vill inte heller vara dryg. Läste ditt inlägg om harm reduction, tycker det var mycket bra skrivet. Nu vet jag inte vart i landet du befinner dig men jag är väldigt stolt över vårt sprutbytesprogram här i Malmö. Så jävla onödigt att inte bistå missbrukarna med rena utensilier.

    SvaraRadera
  3. Hej, kul att du fan det intressant!
    Jag skriver så rakt och ärligt som jag kan så länge det inte påverkar mig negativt. Jag känner att det är bäst att vara så anonym som möjligt pga olika omständigheter. Men jag är runt 30. Inte 35 men inte 25 om det nu säger något, heh.

    Du behöver inte tro att du är dryg jag uppskattar ärliga kommentarer och allt vad du(ni) skriver om saker.

    Ja sprututbytesprogarmet är bra. Jag bor i Östergötland, inget utbytesprogram här.
    Finns rätt många som återanvänder verktyg om och om igen och tom delar verktyg med andra just för att dom inte kan få tag på ett verktyg snabbt nog.

    Jag har själv delat verktyg, det är jävligt dumt men man tänker inte logiskt när man sitter där med ett par kabbar heroin eller amfetamin och saknar egna verktyg.

    Jag har fått Hepatit C genom att ha delat verktyg, det är jävligt synd att det ska behöva vara så men det är så svårt att sätta sig in i hur man tänker när man är såpass djupt i missbruket.
    Jag hade enorm tur då min hepatit c har läkt bort, viruset finns inte kvar i kroppen. Långt ifrån många har den turen.

    SvaraRadera
  4. Hej igen! Jag tänkte på det där med hepatiten som du skrev om. Den läkte alltså bort av sig själv och du slapp behandling? FAN vad skönt. Har bara läst att man blir dålig av behandlingen mot hep, sen är det inte ens säkert att levern läker ut efteråt. Ett jäkla skit med andra ord.

    Tror du att du kommer gå på metadon resten av livet eller finns där en plan att en gång i tiden försöka trappa ut den?

    Mvh J

    SvaraRadera
  5. Jag slapp behandling helt och hållet. När jag hamnade på sjukhus så gjordes prover för hep och då var dom negativa, det fanns alltså inget hepatitvirus men där fanns antikroppar så av det kan man konstatera att jag HAR haft hep tidigare men den har läkt bort.

    Ja endel blir riktigt dåliga, jag har ett par nära som har genomgått det och det slog hårt. En annan nära vän ska genomgå behandling snart.

    Just nu finns det ingen plan om det. Nej.
    Just nu handlar det mer om att hitta en bra dos och när den är stabil börja bygga upp livet igen med allt som hör till. Sedan är det upp till mig om jag en dag framöver vill sluta med Metadonet och jag vågar inte säga Ja eller Nej just nu. Men tanken finns där.

    //MM

    SvaraRadera