torsdag 27 oktober 2011

Entry 108: Tidsaspekt, Metadon

Det är nog något vi alla som är med i vare sig det är Buprenorfinprogrammet eller metadonprogrammet,

Hur länge ska/behöver/vill jag vara med i programmet, och få underhållsdos ?

För min del är jag relativt ny i programmet, jag var på Sub i drygt 6-7 månader och nu Metadon i 6-7 månader så jag tar dagarna som dom kommer.
Jag har funderat på den långsiktiga planen och det jag kommer fram till är att jag behöver vara kvar i programmet, jag klarar inte av att leva nykter annars, det bara är så.

Så länge metadonet inte har något akut negativt inflytande på mitt liv idag så kommer jag inte hoppa av tåget än på ett tag.
Sedan är det klart att man har funderat på hur livet ser ut om 2år, 5år eller om 10år - kommer jag fortfarande vara kvar i programmet, vilken dos kommer jag ligga på, kommer jag fortarande stå på metadon eller har jag gått tillbaka till Buprenorfin..

Dom största negativa konsekvenserna som Metadon har på mig är för det första - Viktuppgången,
jag har väll gått upp lite drygt 15-20kg på dom här 7 månaderna i runda slängar. Sedan äter jag vad jag vill, när jag vill så det går absolut att förbättra genom träning och tänka till vad man käkar.

Den andra konsekvensen eller biverkningen är slöheten, jag blir metadonslööö.
Jag ligger gärna på soffan och kollar på TV för att jag kan och för att jag inte har mycket annat att göra.
Det går också behandla genom att komma igång med någon träning av någon form.

Så det är inte så stora negativa sidor som jag har fått av Metadonet, det positiva överväger med marginal!

Jag läste följande artikel, 80-120mg Metadon dagligen är säkert även på lång sikt.
http://international.drugabuse.gov/educational-opportunities/certificate-programs/methadone-research-web-guide/part-b/question-12-long-

//MM

1 kommentar:

  1. Jag har oxå gott upp 20 kilo på 5 år,det är inte roligt

    SvaraRadera