fredag 27 maj 2011

Entry 10: Dosökning!

Jag fick göra en dosökning idag vilket jag är oerhört glad och lättad över!
De 70mg som jag stod på tills idag räckte inte alls, jag höll nästan på att bli abstinent kändes det som, men jag avskriver det som psykologiskt.
Idag var det stressigt skulle hinna åka till kliniken och få min metadon-dos sedan direkt till Frivården för en "snabbträff". Allt detta på cirkus 30minuter.

Men det gick fint.
Så om jag ska analysera dosökningen hittils, det är ju bara +10mg det handlar om, vilket ensamt inte är särskilt mycket, alls.
Men jag kände faktiskt av ökningen en aning, lite mindre stress och tankar kring droger i allmänhet och Heroin i synnerhet.
Effekten kom snabbare också då det tidigare tagit bortåt 4-5h för mig att känna något över huvud taget men idag tog det inte mer än 1½-2h innan jag började märka av subtila effekter av Metadonet.
Positivt överraskad!

Varför jag är glad över detta är för att tidigare ökningar från 30-70mg knappt har känts öht så det var skönt att känna att man faktiskt har en medicin i kroppen som gör det den ska!

Jag har ingen lust alls att hamna på extrema doser som endel står på, 200-300mg/dag - jag läste någonstans om personer som haft 500 och upp till 1000mg Metadon -
1 GRAM Metadon om dagen! Sinnesjukt!

Fyfan jag skulle inte vilja vara i den personens skor om han eller hon av någon anledning blir tvingade till cold turkey... ryser av bara tanken.
Nej jag ska inte hamna på sådanna doser, tror inte heller någon läkare som är det minsta mån om patienten aktivt ökar dom till 300mg Metadon om dagen.. Om det inte föreligger speciella anledningar.

Personligen kan jag tänka mig att jag hamnar någonstans runt 120-160mg. Då har jag räknat in min "grova naturliga tolerans" mot opioider och bensodiazepiner.
Påtal om tolerans så stog jag ett tag på 150mg Sobril (Oxazepam) vilket fick endel läkare att.... tappa hakan.
Men det är som jag har sagt hela tiden, endel har grova toleranser mot viss narkotika.
Jag hade dom 150mg eller 15st 10mg Sobril utskrivet av min beroendeläkare som har hand om mitt fall, jag fick dom mot delirium tremens och trappades efteråt ner till 40mg vilket jag står på idag och det fungerar någorlunda - bra mycket bättre än ingenting.

Det blev lite långt och osammanhängande igen. Haha. Ha en fin helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar