tisdag 7 juni 2011

En Historia om Subutex Del 1

Det är sent 90- tal tidigt 2000- tal.

Subutexprogrammen ploppar upp i Sverige, jag hade redan börjat min bana i narkotikans djungel. Jag var den okrönte kungen, en ung man med ett driv att utforska och utforska det fick han.
Jag var intresserad och fascinerad över hur läkemedel och droger kan förändra en persons beteende och skapa ett såpass kraftigt rus så hela världen stod stilla när man drog in den där första näsan Kokain eller när vi sprang nedför en skidbacke i 100km/h påtända upp till öronen på Amfetamin!

Jag fick en Subutex 8mg av en bekant som ett tack för hjälpen då jag hjälpt han med lite sysslor, jag fick den här tabletten 8mg's Subutex, lite tjack(.5G) och en halvsläng brass.
Jag var van vid tjack(amfetamin) och även Cannabis(brass-biten), såklart, vem var inte bekant med cannabisen. The Big Gateway Drug... he he.

Jag hade endel erfarenhet av diverse piller, både opioider och bensodiazepiner, Panocod, Tradolan, Sobril, Stesolid etc.
Så Subutexen var inte mycket att hurra över, det som var till dess fördel var att man kunde få ett rus av så små mängder så tabletten kunde ju hålla ett bra tag om man snålade med doserna.
Men det var ingen riktig agonist, det visste jag redan.

Jag började i den vevan använda heroin på daglig basis och då hade jag för vana att köpa på mig ett par 3-4-5st Subutex att ha om det vart tillfällig herointorka i staden. De fungerade rätt bra till det ändamålet!

I dag ser läget helt annorlunda ut, idag är Subutex många ungdomars första drogupplevelse och speciellt opioidupplevelse.
Många ungdomar är nere i djupa opioidberoenden utan att veta hurfan dom hamnade där... vafan jag dribblade ju bara lite med ett piller dit och ett piller hit!!??
Det är just det som är det lömska med opioider, dom smyger sig på och sätter klorna i personen utan att vi känner av det och när väl dagen kommer då vi inte vill använda opioiden längre - då jävlar knyter klorna åt en och liksom kramar livet ur personen..

Detta är del 1, del 2 av 2 kommer snarast att finnas att läsa. Där jag går lite djupare in på Subutex och ungdomars val att börja med denna medicin som en rekreationell drog eller som självmedicin.

//MM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar