tisdag 7 juni 2011

Entry 19: Koncentrationsprov

Idag utfördes koncentrationsprovet, sög ut ett rör med blod ur armen.
Det kommer antingen gå snabbt att få tillbaka provsvaren eller ta tid,
exakt vad som bestämmer om det går snabbt eller inte vet jag inte men jag skulle ställa in mig på ett par 2-3 veckor iallafall.

Så 2-3 veckor, jag kommer inte kunna öka i dos förräns svaren har kommit så jag kommer stå på min nuvarande dos - 80mg Metadon - tills vidare..
Det är inte överjävligt det vill jag inte säga men jag kunde må bättre. Dosen är alldeles för låg det känner jag så jag hoppas på en ökning direkt när provsvaren kommer!

Man ska inte klaga, för 1år sedan låg jag rejält sjuk på intensivvårdsavdelningen. Fyfan jag får kalla kårar bara jag tänker tillbaka på hur det var.
Jag skulle inte vara förvånad alls om jag har utvecklat någon form av Post Traumatiskt Stress Syndrom..

Jag var länge illa till mods bara jag såg ett sjukhus eller något som associerade med sjukhus, jag fick svårt att andas, började svettas och kände verkligen ångesten krypa upp.
Fyfan, om ni har ett val, gå inte igenom den procedur jag gick igenom.
Med andra ord använd alltid färskt vatten och med det menar jag att aldrig ha vatten i ett glas eller liknande som du drar upp lösningar ur, ta nytt vatten ur kranen.
Ni skulle bli förvånade hur många som ställer fram ett glas vatten på bordet och säger åt alla intravenösa narkomaner som råkar befinna sig i lägenheten att ta för sig så slipper dom springa in på toa/kök för att hämta vätska till knarket.

Använd nya verktyg till den grad det går - När du har använt ett verktyg så kassera det verktyget och ta ett nytt verktyg till nästa fix, detta är ju idealet men verkligheten ser många gånger helt annorlunda ut. Jag och mångas, många fler utövade inte det där med nya tyg.
I sverige händer det från och till att folk inte har nålar eller pumpar på sig så dom återanvänder varandras verktyg, för man vill ju ha i sig fixen med det samma och inte gå ut och hämta nya verktyg i centrum!!

Idealt vore om man kunde få micronfilter gratis, micronfilter är extremt fina filter och borde användas varje gång speciellt om man slår i sig piller som Subutex/Suboxone för det filtrerar bort dom inaktiva ingredienserna. Till och med vissa bakterier fitreras bort!

Utöva Harm Reduction, jag menar inte att du prompt ska avstå narkotiska preparat men applicera sunt förnuft till dessa situationer som att inte använda andras verktyg så klarar man sig rätt långt.
Det finns överkurser men jag återkommer till dessa i en annan journal-anteckning.

Peace
//MM

4 kommentarer:

  1. Ja det där med harm reduction är ju verkligen viktigt. Tycker att man skulle skriva ner en massa sådana råd i ett häfte och sedan dela ut till tex alla som går första året i gymnasiet. Då skulle ju de som väl börjar hålla på med droger ändå ha ett hum om do and don'ts så att säga.

    SvaraRadera
  2. Det skulle vara ett utmärkt sätt att nå fram till vanliga ungdomar, antagligen skulle *host* komma med motargument som "Nej det vore att uppmuntra till droganvändning".
    Jag kan sätta mitt vänstra lillfinger på att reaktioner och argument av den sorten skulle hagla om någon uppsatt som har förmågan att utföra denna ide faktiskt gjorde en sådan sak.

    Sveriges nolltolerans har den bieffekten att den kväver all resonabel argumentation och information som endast är där för att få dom som börjat dribbla med droger att göra det på ett så säkert sätt som möjligt.

    Sveriges nolltolerans kostar liv. Jag undrar hur jargongen går där i korridorerna..

    SvaraRadera
  3. Att anta att ungdomar skulle börja med droger såfort de får veta något om dem är att fördumma dem tycker jag. När man går i gymnasiet så har man börjat öva upp sin förmåga att tänka kritiskt och för sig själv.
    Sedan har jag väl även hört knasiga argument om att grupptrycket ska göra att man prövar på. Problemet är ju att grupptrycket inte försvinner bara för att man blir vuxen. Ska man då kanske ha ett stort nätfilter som gör att inga sidor som innehåller droginformation ska kunnas sökas på?
    Det är ju faktiskt ungdomar och inte barn vi pratar om, de som använder argument som att det skulle uppmuntra till droganvändningen verkar ju anta att det är barn på ca 8år man vill informera.

    SvaraRadera
  4. Jag är helt på din lina, information ska vara öppen och fri.
    Och jag är övertygad om att ungdomarna som får ta del av den här informationen tidigt kommer göra smartare val i framtiden när det kommer till droger tex.

    Alla känner någon eller på något sätt drabbas av narkotika och i vissa lägen, om något tagit en överdos om man då står som ett frågetecken och har den här tanken om att narkotika är farligt och polisen har nolltolerans då kan det i många fall gå illa.

    Det händer hela tiden att individer avlider för att endel har varit för rädda för påföljder.. det är ju ett bra exempel på det här med nolltolerans.

    Nyckeln är öppen kommunikation.

    SvaraRadera