lördag 11 juni 2011

Entry 25: Sluta med Efexoren!

Det smids planer, min plan är att sluta med min Efexor medicin,  jag är inte längre deprimerad - vilket var vad jag fick just den medicinen för ifrån början.
Jag har iallafall ätit den dagligen runt 1½-2år om jag inte räknar helt fel, minns inte exakt när jag började.

Jag står idag på 300mg, vilket om man ska tro vad endel websiter säger, 300mg "ska" utöver serotoninet och noradrenalinet även öka dopaminet i hjärnan.
Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det men dom flesta verkar vara överens om att den har en viss dopamin stimulering i höga doser. 300mg är rätt så högt.

Efexor är en SNRI, (Serotonin–norepinephrine reuptake inhibitor) den stimulerar både serotonin och noradrenalin i hjärnan.
Noradrenalin har en uppiggande effekt, vilket jag "TROR" ligger bakom att jag knappt känner någon sedering av Metadonet och dagligen ha tefatspupiller som en jävla rejvare i en ecstasyfabrik.
Till och med personalen på min metadonklinik har gjort kommentarer om mina stora pupiller, jag föredrar helt klart mindre pupiller, jag ser enbart jävligt avtänd ut med stora..

Jag kommer faktiskt ta bort hälften av dosen direkt, så istället för 300mg kommer jag ta 150mg senare idag (lördag).
Min läkare på kliniken sa det att jag lika gärna kunde göra så och sedan köra långsam nedtrappning på kvarstående 150mg.
Jag vet på ett ungefär hur abstinensbilden ser ut på SSRI/SNRI, och det verkar inte kul.. men något som måste göras!
Och idag är väll lika bra som vilken annan dag som helst?

Nejfan nu sitter jag och håller på och noddar, det är den tiden på dygnet nu.
Så tills vidare....
//MM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar