lördag 11 juni 2011

Entry 26: Första dagen av Efexor-nedtrappningen!

Frihet, Frihet från dessa SSRI och SNRI -preparat är vad jag strävar efter just nu.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har jag ätit den här medicinen omkring 2år och de senaste 6 månaderna har jag inte varit deprimerad över huvud taget.
Och det är mot depression jag har Efexor eller (Venlafaxin som det verksamma ämnet heter) och jag har ingen lust att stå på en onödig medicin om det nu är så att depressionen är puts väck.
I annat fall..

Det är just upplägget av nedtrappningen som är lite obestämt just nu, jag hoppar direkt in och klyver 300mg rakt av till 150mg/dag.
Så idag är första dagen på 150mg, tog kapseln tidigare idag runt 1300 tiden. Än så länge har jag inte märkt av något alls.
Folk pratar sig blåa i ansiktet om dessa "brain zaps", sensation av elektriska stötar genom kroppen som drabbar dom flesta när dom kliver av dessa "antidepressiva mediciner som SSRI/SNRI" så vi får se.

Jag kommer redogöra för varje sidoeffekt jag kan tänkas få, jag kommer även redogöra för varje positiv reaktion jag får - för ärligt talat så måste det även finnas sådanna stunder mitt i skiten så att säga..

Vem vet vad som kommer hända dom närmsta dagarna, kanske bara en subtil känsla eller en mer påtaglig förändring.
Jag hoppas på att mitt Metadon ska fästa på bättre utan Efexoren, jag vet inte riktigt varför men jag har på känn att den håller metadonet "tillbaka" lite grand. Jag kan ha fel dock.

Första dagen, 150mg/dag - jag kommer stå på 150mg nu åtminstone 1 vecka, kan bli allt från 1 vecka till flertalet veckor, allting beror på vilken reaktion jag får.

//MM


2 kommentarer:

  1. Känns det något särskilt att gå på SSRI preparat? eller blir det mera som att man blir "normal"?

    SvaraRadera
  2. Ursäktar för sent svar.
    När du väl har "gått in dig" på en SSRI så känns det inget speciellt förutom att man (förhoppningsvis) är mindre deprimerad eller ångestladdad.

    Det är i början när man satt in en SSRI som man kan ha ett par jobbiga veckor men dessa ebbas ut rätt snabbt och till slut känns det inget alls.

    Och det är ofta man får prova sig fram med en hel del olika mediciner tills man hittat en som passar en själv och ger bra effekt för en själv då det är så olika.

    //MM

    SvaraRadera