tisdag 14 juni 2011

Entry 29: Dag 4

En "biverkan" eller "abstinens symptom" som jag märker varje morgon är det att jag har en förhöjd ångest, det är mer åt opioidabstinens vilket då skulle förklaras iom att jag står på Metadon men en för låg dos och många upplever att dom börjar bli "sjuka" på morgonen när det har gått sompå 24h sedan senaste dosen.

Det är ingenting som egentligen berör mig, det skapar inga problem om jag säger så för jag har planerat varje dag att metadondosen är det första jag tar hand om och sedan kan jag göra vad det nu är jag ska göra.
Så förhöjd ångest det har jag, tack gode gud för mina Sobril.
40mg Sobril är inte mycket men det är precis på kanten där jag inte drabbas av renodlade panikångest attacker eller att ångesten sprutar ur mig, även om det ibland är för låg dos så kan jag inte annat än att bita ihop, samt att jag inte blir grann på benson. Det skulle krävas av Sobrilen att jag knaprade i mig över bra mycket mer än 150-200mg då kanske jag skulle känna mig aningen påverkad.

Jag har en grotesk tolerans till både opioider och bensodiazepiner. En naturlig tolerans.
Jag antar att det är en bra sak då jag inte har överdoserat i den mån att jag varit tvungen att få sjukhushjälp. (om vi räknar bort min blodförgiftning då)
Visst jag har "överdoserat" många gånger men det har aldrig varit såpass allvarligt att min andning har stannat eller så.

Jag har tryckt i mig nästan ett helt hundrapack Xanor 1mg på ett dygn tillsammans med brännvin och fortfarande stått upp och pratat.
Bara för att ta ett exempel.
Alkohol och Bensodiazepiner har en korstolerans och även om jag vid det tillfället drack rätt häftigt så spelar den "naturliga toleransen" också in då endel jag känner inte alls har samma naturliga tolerans så dom somnar eller däckar snabbare av mindre mängder.

Korstolerans är förenklat att dricker du alkohol så verkar alkoholen på bland annat GABA systemet i hjärnan vilken styr sedering, rörelseförmåga osv. (Man blir klumpig och sederad av alkohol, eller hur)
Bensodiazepiner verkar också på GABA systemet och gör många av de samma funktionerna som alkoholen gör - sedering etc.
Och då både alkohol och Benso påverkar GABA systemet i hjärnan så utvecklar det ena tolerans till det andra och vice versa!
- Korstolerans!

Men det finns också den andra sidan av att ha en hög tolerans och det är att man utsätter kroppen för mer narkotika/mediciner, väldigt höga doser och detta sliter enormt på lever, mage, njurar, lungor, hjärta etc.

Jag läste om den här såkallade Blöjmannen som tydligen använt ett gammalt förfallet hus i Halmstadstrakterna som tortyrkammare.
Att man fann att individen led av viss psykisk störning är inget chockerande direkt. Man kan sitta och hoppas att dessa sjuka jävlar ska hamna i ett "vanligt fängelse" istället för ett rättspsykiatrisk mysigt program där dom teoretiskt sätt skulle kunna manipulerea sig till en tidig frigivelse.
Anledningen till att man kan tycka så grundar sig nog endel på myter och rykten samt att den "vanliga svensken" vill se dessa personer bakom lås och bom istället för dessa rehab-program.

Myter och rykten?
- Ja, jag tänker på filmer om hur det ser ut i andra länders fängelser med gangrapes, vara alfahannens bitch osv. Jag tror alla vet vad jag menar.
Dock fungerar det inte riktigt så i våra svenska fängelser, inte sagt att det inte förekommer våld och annat - för det gör det.

Nåja, ni kan själva läsa om fallet och se en bild på sk. "blöjmannen" om ni trycker på länken till "politiskt inkorrekt" länken till höger och sedan söker på ordet "tortyr",
den första artikeln behandlar detta fall.
Jag kan inte låta bli att tänka - fan vad stolt hans mamma måste vara..

//MM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar