söndag 26 juni 2011

Entry 40: Smaken

Sådär, då har jag besökt Metadon-kliniken och druckit min för alltid, så, goda, bärsaft.
Eller det är rent tekniskt sätt ingen saft utan mer en "lättdryck" om man kan säga så.
Det jag menar är givetvis det faktum att Metadon DNE har etanol som en ingrediens.
Nu skriver jag rakt ur FASS.se

"Etanol 24 mg/ml (motsvarar alkoholkoncentrationen i lättöl)"

Det är ju inte mycket men om du drar i dig snapsen (ja det är små mängder om du har 5mg/ml versionen) och direkt efteråt blåser i en alkomätare så får du en respons.
Så, det kan ju vara en bra ide för dom som kör bil direkt efter dosering att ha med en flaska vatten eller liknande och ta några rediga klunkar för att spola ner Metadon som fastnat i munnens väggar och så.

Inte för att du skulle torska för rattfylla, utan mer så man slipper själva situationen om det skulle vilja sig så illa, det är såpass låg halt etanol, du skulle hinna dö av opioidöverdos innan du kände av alkoholen. Hehe.

Jag har hört varierande kommentarer om det här nya Metadonet DNE som används i metadonprogrammen i Sverige. Jag vet inte om det finns kliniker som fortfarande bjuder på någon annan sort utöver DNE.. vet ni något om det så skriv gärna en kommentar!

Som sagt, varierande åsikter. Endel finner det så vedervärdigt så dom bokstavligen spyr efteråt. (Ja jag har hört talas om sådanna fall. När jag låg på 28an (psyk) så var där en kvinna som spydde efter hon druckit sin Metadon och stod ute och rökte)
Men sedan finns det dom som tycker det smakar helt OK, sedan finns det dom som ojar sig över att den innehåller en liten halt etanol.

Själv tycker jag den är helt OK. Jag har liksom ingenting att jämnföra den med då jag aldrig druckit den tidigare "hallonsmaken" som klinikerna körde med innan dom bytte till den här nya.
Jag skulle gärna prova de andra alternativen om jag fick chansen.

Peace
//MM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar