lördag 9 juli 2011

Entry 52: Daily rambling

Goddag, solen står högt och skiner på som fan. Går knappt åka bil för man känner sig verkligen som en bit kött i en tryckkokare eller att sitta i en sauna!
Metadonprogrammet hade slut på 90mg's flaskor så jag fick en 80mg's flaska samt en 10mg Metadon tablett för att komma upp i mina 90mg metadon.

Dom har alltså en uppsättning flaskor i olika styrkor som sedan delas ut till oss "metadonister", en person har 170mg, en annan 60mg och jag 90mg och då ska dessa flaskor med 150, 60 & 90mg finnas där. Ungeför så fungerar det och ibland så har dom slut av en viss koncentration av någon anledning.

Fan jag har glömt bort att fråga min kontaktperson om jag har möjlighet att byta metadonsaft till den gamla hallonsaften eller om jag kan ha tabletter istället för saft.
Jag har på känn att det inte går att göra så, dom tar inte in olika preparat bara för att en person vill ha någon annan produkt. Men vem vet, endel jag har pratat med påstår att deras Metadonprogram gör dessa undantag och låter klienterna välja metadonprodukt. Vilken jävla lyx.
Som sagt, jag har inte tagit upp detta ännu med mitt program, men jag har mina aningar om svaret. Vi får se om jag kommer ihåg att ta upp det imorgon.

Och jag börjar komma till en milstolpe, jag ser den närma sig allt närmare och snabbare.
Det är nämligen snart, om lite drygt 2 veckor 3 månader sedan jag började med Metadonet!
Och det betyder att jag då börjar få ta hem Metadonet över helgen, vilket så bli så jävla skönt! Slippa åka in hela vägen bara för att dra i mig en snapps och få en påse Sobril hem.
Det är inte direkt jobbigt, jag skulle inte kalla det jobbigt att åka in till metadonkliniken varje dag för att där ta dosen under övervakning och då och då lämna urinprover.

Det är något som jag har blivit van vid nu efter snart 1år i programmet, det har blivit en del av vardagen. Men det är mer en kostnadsfråga då den kostar pengar att åka fram och tillbaka, inga jättesummor men det blir endel bensin eller bussbiljetter i månaden.
Det kommer kännas som att man verkligen  har en "ledig helg" då man slipper röra på sig, he he. Ja det är rena i-landsproblem.. men så är det med det.

Det vart långt, det var inte meningen att bli så långt för jag tänkte ta upp diskussionen "alkoholister" och lite kring det. Jag får ta det i en ny post annars blir det för långt.

//MM

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Använder ni Dne på ditt program? antar isf att du antingen tillhör norrköping lr linköpings program?
    jag har metadon parmadone, smakar tusen ggr bättre! aja hoppas allt e bra! ciao

    SvaraRadera
  2. Japp jag har DNE, vill inte riktigt outa mig själv fullt ut så jag låter resten vara osagt.

    Jag har hört från endel som påstår att hallonsaften eller pharmadone skulle ge en bättre effekt än DNE, är det något du håller med om?

    I ditt program får ni välja på vilken metadonprodukt ni vill ha eller står alla på pharmadone?

    SvaraRadera
  3. haha, metadon som metadon, d går samma myter om dne hos oss, de flesta väljer pharmadone här, är det vanligt att metta patienter får ha benz i östergötlandsprogram? hos e de ett big no no...

    SvaraRadera
  4. Nej dom är itne särskilt förtjusta i benzo, jag är väll undantaget som bekräftar regeln. Jag har missbrukat benzo tillsammans med heroin under väldigt många år och jag vart förskriven Sobril när jag låg inlagd på sjukhus för jag åkte på delerium tremens.

    Jag hade dock mycket högre doser då, 140mg per dag och idag har jag "bara" 40mg per dag.
    Kombinationen av den låga dosen och att jag gått på benzo såpass länge gör att jag har fått behålla den. Jag får Sobrilen i apodos på samma gång som Metadonet så sitter aldrig på stora mängder.

    SvaraRadera
  5. TJA BA ALLA GLADA METADONISTER. JAG UNDRAR OM DET ÄR NÅGON SON VET OM DET FINNS FAMILJEHEM FÖR DOM SOM HAR METTA??
    TACKSAM FÖR INFO

    SvaraRadera