söndag 17 juli 2011

Entry 57: No time to repent

Pratade lite med personalen på metadonkliniken om de olika Metadonprodukterna som finns,
så vitt jag känner till så är de olika "flytande metadonprodukterna"

Metadon DNE, (Det är den som jag har, den innehåller 2,3% etanol så ungefär som en lättöl)
Metadon Nordic Drugs, (Det är "hallonsaften" då den smakar hallon och är/var? en av dom mest användna Metadonprodukterna i Sverige vid en tid? Ta inte mitt ord för det för jag kan ha fel)

Metadon Pharmadone, (Har jag ingen erfarenhet utav, vet inte vad den smakar eller ser ut)
Metadon Martindale Pharma, (Denna är tydligen gul till utseendet och smakar apelsin. Har dock ingen personlig erfarenhet av den)

Och såklart Metadon Recip, (Den finns i injektionslösning samt 10mg tabletter. Jag känner inte till något fall där patienter i substitutionsbehandling med Metadon fått tabletter enbart.)
Dock har jag fått både DNE saften och tabletter vid några tillfällen när det var brist på en viss milligram av metadonsaften.

Iallafall så pratade jag lite med personalen idag och hela Östergötland använder Metadon DNE för att kommunen har bestämmt det eller liknande. Så man kan inte välja fritt utan det är vad kommunen dikterar som gäller.
Tidigare hade vi hallonsaften, jag vet inte exakt vilket år vi gick från hallonsaften till DNE för jag kom med i programet nyligen och då hade vi redan DNE.

Jag har inget emot Metadon DNE, alkoholhalten är såpass låg så den gör varken till eller från för mig.
Det finns endel som har påståt att DNE ska öka sötsuget mer än dom andra produkterna men det är också en sådan vandringsägen som alltid florerar vart man än befinner sig. Man får ta dom med en nypa salt.
Smaken är inte vedervärdig, märk väl att den är inte god, den går ner. Det är såpass liten mängd.

Så imorgon kommer jag fylla i dessa formulär som ska godkänna mig för en ökad dos Metadon!
Ser fram mot det så kanske man kan hamna på banan igen så att säga.

Kommentera gärna eller på annat sätt ta kontakt med mig och berätta er erfarenhet av dom olika Metadonprodukterna, vilka ni finner bäst och varför!

//MM

2 kommentarer:

  1. Har metadon programmet också har druckit mkt metadon i mina dagar, står på 100 mg har Nordic drugs men av nån jävla anledning så fick jag nu Pharmadone riktigt vidrig smak sa att jag inte vill ha den för tkr det är stor skillnad på den och Nordic drugs men finns Dne kvar? Om den gör det så ska jag be om den för den minns jag för många års sen tkr den är väldigt bra,

    SvaraRadera
  2. Har metadon programmet också har druckit mkt metadon i mina dagar, står på 100 mg har Nordic drugs men av nån jävla anledning så fick jag nu Pharmadone riktigt vidrig smak sa att jag inte vill ha den för tkr det är stor skillnad på den och Nordic drugs men finns Dne kvar? Om den gör det så ska jag be om den för den minns jag för många års sen tkr den är väldigt bra,

    SvaraRadera