tisdag 19 juli 2011

Entry 58: Förhöjd irritabilitet ?

Upprepa det i följd.
Idag på metadonkliniken så gjorde jag dessa formulär som krävdes av överläkaren innan min dos eventuellt kan höjas.
Inget speciellt med det, jag har gjort många liknande formulär tidigare.

Ni som själva har missbruksproblematik eller på annat sätt har en insyn i den världen vet kanske vad så kallade ASI Utredning är för något.
Det är en serie frågor, många frågor där man ska skatta hur man upplever olika saker som drogsug i situationer osv. Sedan ska den som intervjuat också skatta vad han eller hon tycker.

Tex jag som patient eller missbrukare skattar att jag har allvarlig problemaktik med droger sedan skattar även han/hon som intervjuat mig vilken grad av missbruk jag har.
(Jag får inte veta just vid tillfället vad han/hon skattat om mig)
Utan det får man reda på när testet är slut för att det inte ska förvirra svaren. Ungefär så går en ASI utredning till, det är rätt många frågor och tar väll 40-60minuter.

De här formulären jag gjorde idag var bara en handfull frågor, tog inte mer än 5-10minuter så det gick fort och frågorna var rätt enkla att skatta svar på.
Tex. har du upplevt ökad irritabilitet innom de närmsta 30 minuterna.

Det dröjer ända tills Fredag innan jag får svar om jag beviljas en dosökning eller inte.. det är så det är, inget jag kan göra åt saken just nu så inget att lägga för mycket vikt på nu.

En person här på bloggen skrev att medicin som Lergigan (vilket jag äter och har gjort de senaste 2åren) faktiskt gör så att Metadonet fungerar sämre.
Det är något jag inte har hört tidigare, alltid haft inställningen att den snarare ska potentiera Metadon då den har en sederande effekt på egen hand.

Men så började jag fundera på hur opioider som Metadon fungerar, man får en histaminfrisättning när man intar opioider.
Morfin är värst i min bok, ni som har injicerat höga doser morfin vet hur förjävligt det bränner och sticker i ansiktet, armarna och bröstet - det är histaminfrisättningar orsakat av morfinet.
Alla opioider har mer eller mindre histaminfrisättningar även Metadon och vad medicin som Lergigan gör är att den motverkar den reaktionen.

Det sticks och kliar alltså mindre.
Och det är just här nyckeln ligger, jag tror absolut att histminfrisättningar ger en (iallafall) psykologisk boost när det börjar klia sådär skönt i ansiktet. Och Lergigan minskar eller kanske helt tar bort detta.

Jag har bestämt mig för att prova detta, Söndag 17e Juli tog jag min senaste dos Lergigan, jag ger det 1 vecka så ska allt lergigan (promethazin) vara ute ur systemet,
så får jag se om det känns annorlunda på något vis.

//MM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar