måndag 2 januari 2012

Entry 115: Long time

Det är nytt år, nytt år och nya drömmar med nya insikter.

Det var ett tag sedan jag rörde den här bloggen eller journalen.
Jag antar att jag tappade lusten att dokumentera. En självbiografi skriver sig själv men det här är ingen självbiografi utan jag ställer mig frågandes till mina val och för någon typ av inre diskussion varför jag gör dom sakerna jag gör och väljer dom valen jag väljer.

Jag kritiserar mig själv och försöker lära mig av mina misstag.
Det är inte alltid så lätt att kunna inse sina brister, endel kommer gå igenom livet utan att bemästra tekniken över huvudtaget.

Vad har hänt sedan sist då.

Metadonprogrammet går bra, jag har fått tagit hem större mängder med doser över jul och nyår vilket har varit både ett test och ett bevis på min hängivenhet.
Det var för mig ett test att se om jag klarar av att ha så mycket metadon till hands för det är lätt för en narkoman att bli sugen och ta den enkla vägen och hitta en ursäkt och sedan tända på igen.

Men jag varken krängde iväg några pavor metadon eller drog i mig 2-3 dagars doser av metta i ett svep. Niet niet jag tog dom som ordinerat. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är sugen från och till för det är jag absolut!
Men jag är för rädd att tappa fotfästet och tillslut få kicken från programmet och då vet jag att jag kommer tända på igen där jag lämnade av när jag åkte in till akuten den där dagen för 1½ år sedan.

Jag har kommit alldeles för långt för att slänga bort alltihop. Det skulle säkert gå gallant att ta ett par återfall men jag vet med all säkerhet idag att jag skulle aldrig klara av det i det långa loppet. Det här opioidberoendet är alldeles för kraftfullt, varken jag, min familj, läkarkåren, polisen eller psykvården kan hantera det om det väl bryter ut igen.

Jag fick en sista chans att bli clean när jag åkte in till akuten i akut skick.
Ännu en sådan chans finns inte att få för mig.
Det är något som jag idag har insätt men jag måste påminna mig själv om det i omgångar för om jag skulle glömma bort det eller få ett ännu större ego så skulle det gå väldigt fel i slutändan.


För första gången har jag ett nyårslöfte.
Jag är cola beroende, och nej jag menar inte kokainberoende även om jag gillar kokain också men det är Coca Cola jag syftar på.

Jag har alltid haft en vana när jag inte dricker alkohol så brukar jag byta ut spriten mot cola eller pepsi.
Det är rätt så vanligt bland narkomaner och alkoholister men nu ska jag sluta med detta.
Ingen cola eller liknande på vardagar.
Antagligen kommer jag rasa i vikt av det här beslutet, väger idag runt 105kg så att tappa ett par kilon vore enbart positivt!

Då säger vi så. Ta hand om era nära och kära och era löften om ni har givit några nya inför det nya året.
Jag kommer resumera det gångna året i ett nytt inlägg här snarast.
//MM

3 kommentarer:

  1. Hej!!
    jag tycker du är stark, men har en överblick och du är dig själv för nära så självklart så kritiserar du dig mest, exakt som jag gör. Får man rus av metadon? om inte så tycker jag att det du har åstadkommit hittills är värt att du ska ställa dig upp och vara megastolt
    den starkaste opiaten jag har varit i kontakt med är oxy, tur att det inte är receptfritt
    jag har tidigare självmedicinerat med stora mängder alkhol och jag är en petite kvinna. men u juli slutade jag och har haft ett misslyckande i slutet av november, 4 dagar, men back on track.
    jag håller på dig... du är stark som fan,
    den drogen ska ju vara svårast och fixar du det
    så borde de ge dig en miljon Dollar efter 1 år

    SvaraRadera
  2. Ursäkta en dum fråga, jag trodde inte metadon fanns i tablettform i Sverige utan närmast i Danmark? Ifrågasätter inte dig eller någonting men känner folk som har metta i södra Sverige och de har det i flytande form.

    SvaraRadera
  3. Tack!
    Metadon är en stark opioid den används också som smärtmedicin vid svåra smärttillstånd och är i klass med morfin och oxikodon.
    Har man ingen tolerans till opioider så får man absolut ett rus av metadon.

    Men har man en tolerans som jag (och alla andra som går på metadon dagligen) så får man inte längre något rus att tala om.
    Det finns dock genvägar som att ta större dos eller blanda med höga doser bensodiazepiner tex.

    @Sebbe;
    Metadon finns i både tablett och flytande form och du har helt rätt i att den flytande formen används alra mest (om inte alltid?) i sverige.

    Kartorna du ser i min post är kartor med Sobril 10mg.

    SvaraRadera