torsdag 31 oktober 2013

Entry 122: Vart jag står

Mitt förra inlägg för mig vidare till vart jag står idag.

Jag började rätt snabbt känna att jag vart mer och mer avdomnad i brist på bättre ord när jag varit på metadonet ett tag.
Visst jag har varit avtrubbad och jävligt bortkopplad från verkligheten när jag vart på horset och alla piller genom åren men det är en annan sorts avdomning.

Till slut tappade jag all motivation till allt.. jag hade svårt att hitta motivation till att gå ut och träffa mina nära. Sex driften går generellt sätt ner när man går på opioider, mer för endel mindre för andra. Men jag tappade all lust, helt och hållet. Jag visste med mig att opioider har den effekten på mig men det här var mycket värre. Jag tappade all drift i livet och mitt mående gick i botten.

Jag började prata med andra som är eller har varit med i dessa substitutprogram med Subutex och Metadon och en bild gjorde sig klar där folk rapporterar rätt frekvent att opioider kan sänka din testosteronproduktion avsevärt. Till den grad att man behöver hormonbehandling.

Testosterone replacement therapy.
Så efter att ha gått nära 3år med detta och symptomen vart värre och värre det senaste året där det nådde sin kulmen runt sommaren 2013 så begärde jag att få kolla min värden.
Jag hade fört diskussion med mina läkare angående detta och fick även där mycket information att många i dessa opioidprogram, Även smärtpatienter som äter opioider kan få låg testosteronproduktion. Opioider som tex morfin, heroin, oxikodon, buprenorfin, metadon har den funktion på testosteron.

Så dom drog ett antal rör med blod vid 3 tillfällen och alla prover visade extremt låga testosteronvärden, dom senare 2 visade även låga sköldkörtelvärden.
Så efter runt 1½-2 månaders utredning och xx antal rör blod så fick jag börja med Levaxin för sköldkörtelns underproduktion samt testosteron mot låga testonivåer.

Jag tog min första dos Levaxin & Testosteron igår den 30e Oktober.

Det dröjer innan medicinerna börjar fungera optimalt så det är bara att vänta och utvärdera läget vartefter. Jag börjar med en sorts gél som man smörjer in armarna med och efter x antal veckor om det ger positiva resultat så får man gå över till injektioner som har den fördelen att man slipper styra med den här gélen varje dag, då tar man en spruta intramuskulärt 1 gång var 2e eller 4e vecka.

Går in mer djupt på detta i ett senare inlägg.
Det här är starten på det nya kapitlet!



//MM

1 kommentar:

  1. Hej! Har själv samma problem. Har gått på opiater i ca 30 år. De sista 12-15 åren på subutex o metadon. Däremot så får jag inte detta av landstinget utan köper själv. Vägrar gå på de svenska mottagningarna där de ska diktera hur jag skall vara som människa och vara tvingad att leva upp till deras normer. Men testosteron behöverjag. Har ingen motivation t något. Har ont i muskler och leder. Vet du om man kan köpa något receptfritt?

    SvaraRadera